in , ,

大马「底层警员」给敦马哈迪的一封信!力数大马皇家警察部队9宗罪!

昨日,Berita Hairan Online转载了Merong的有关一位底层警员写给敦马的一封信。由于内容太中肯了,所以至今已有10.1k的赞和 6,180人的转发。

Assalamualaikum YAB Tun Mahathir Bin Mohamad

马来西亚的首相,

我们是马来西亚皇家警察,祝贺YAB Tun成功返回马来西亚的政坛。 虽然希盟的胜利将会改变马来西亚,但有一些困扰着警察部队的问题也想请首相的关注。

注意事项如下: –

1.警队高层,尤其是警察总长、副警察总长、总监以及高层警官,没有遵守忠于君主和国家的誓言。他们为了一己之利,更倾向于政治人物。

2.他们为了个人的私欲不惜一切在这个团队中执行了不道德的政策。其一就是率先提拔阿谀奉承的同僚,以及不断增加高阶职位。

3.低级官员在晋升,职位等方面受到忽视。此外,最高领导层也采用腐败,偏袒和极端种族主义,造成官员晋升的面试成为了他们的摇钱树。官员的升职也变相成为快速致富的“投资”。 相信首相应该知道大多数高级官员拥有的财富。

4.透过特别手段取得的财产必须被调查,这些不诚实的人让警队成为被社会鄙视的不廉洁单位。

5.给警队的拨款被私吞,导致警队配置的车和摩哆都不符合经济效应。低阶警员还面对各种强制性付钱和出席活动宴会的压力,这些宴会大肆铺张,甚至暗中向犯罪分子要求款项。

6.在豪华酒店举行告别仪式,每人费用高达RM300.00,并捐赠数万美元。 警察总长还曾经接受来自州总警长赠送的上万令吉名錶,这些钱都是来自低阶警官和警员的强迫性捐款。

7.警员的制服、鞋子和手机津贴拨款迟迟不批,警队告知(前)首相已废除有关的拨款,但消费税每天收入却超过千万令吉。

8.我们也对那些只会领功的领导部队屡获奖章,升值和职位的警员感到恼火; 反而是那些一直真诚工作的警员被忽略了。

9.利用各种手段滥用拨款,包括装潢办公室、住家和官车﹔国家关键成效领域(NKRA)的拨款也被用来举办宴会,让低阶警员十分为难。

10.我们了解首相在组织变革议程方面非常忙碌,但我们要求首相可以关注作为维护国家安全重要机构的警队。那些贪污的警队领导应该退休和被更廉洁,诚信的警员取而代之。

希望能借此得到首相的注意。

来自警队底下属的问候

原文如下:

Any comment?

Assalamualaikum YAB Tun Dr Mahathir Bin Mohamad
Perdana Menteri Malaysia.

Kami warga Polis DiRaja Malaysia mengucapkan setinggi tahniah dan penghargaan kepada YAB Tun kerana berjaya kembali ke tampuk pemerintahan negara Malaysia.

Walaupun kemenangan Pakatan Harapan dan Tun sebagai Perdana Menteri bakal merubah senario negara ini kepada era kegemilangan namun beberapa isu yang melanda pasukan PDRM harus dibawa ke perhatian YAB Tun seperti berikut :-

1. Pegawai atasan kami khususnya KPN, Timbalan KPN, Pengarah dan golongan atas kepimpinan pasukan tidak menepati aku janji dan taat setia kepada Raja dan Negara selama ini. Mereka lebih mencium tangan ahli politik demi kepentingan mereka.

2. Untuk keselesaan duniawi, mereka sanggup bersubahat dan melaksanakan dasar-dasar tidak beretika dalam pasukan ini. Pertama kenaikan pangkat kepada golongan penjilat tegar dan kaki bodek diutamakan. Mewujudkan jawatan-jawatan bagi meluaskan pangkat atasan saja.

3. Pegawai-pegawai rendah diabaikan dari segi kenaikan pangkat, jawatan dan sebagainya. Selain itu, kepimpinan teratas juga mengamalkan korupsi, pilih kasih dan bersikap perkauman yang melampau sehingga proses temuduga kenaikan pangkat dijadikan medan mengumpul kekayaan. Kenaikan pangkat juga menjadi skim pelaburan cepat kaya. YAB Tun sendiri boleh mengetahui kekayaan yang dimiliki oleh sebahagian besar pegawai atasan.

4.Pemilikan harta secara luar biasa seharusnya disiasat dan dikenalpasti petualang yang menjadikan pasukan PDRM sebagai agensi yang tidak berintergiti dan dipandang hina oleh masyarakat.

5. Peruntukan kepada PDRM disonglap oleh pihak tertentu sehingga pasukan ini dilambakkan dengan kereta, motorsikal yang tidak ekonomi digunakan. Kami di peringkat bawahan terus ditekan dengan pelbagai karenah seperti majlis keraian yang diwajibkan kehadiran dan bayaran. Majlis majlis yang dibuat secara besar-besaran sehingga meminta sumbangan dan derma dari penjenayah di luar.

6. Majlis perpisahan diadakan di hotel-hotel mewah dengan bayaran sehingga RM 300.00 dan juga sumbangan hadiah berpuluh ribu ringgit. KPN juga terima hadiah jam tangan berpuluh ribu ringgit dari Ketua Polis. Semuanya hasil kutipan secara paksaan dari pegawai dan anggota di bawah.

7. Tuntutan bagi pakaian, kasut, telefon tidak dijelaskan dengan segera dengan alasan peruntukan di potong oleh YAB Perdana Menteri walhal kutipan Cukai GST setiap hari menjangkau berpuluh juta.

8. Kami juga merasa kesal dengan golongan klepo yang memimpin pasukan PDRM diberi pingat, pangkat dan jawatan walau yang bekerja secara ikhlas terus diketepikan dari arus kerjaya.

9. Wang yang diperuntukkan dibelanjakan dalam memodenkan pejabat, rumah dan kereta pemimpin pasukan. Ini dilakukan dengan kerjasama berbagai helah dan wang NKRA mengadakan majlis majlis sehingga kami di bawah susah.

10. Kami faham YAB Tun amat sibuk dalam mengatur agenda perubahan, namun kami meminta YAB Tun memberi perhatian kepada PDRM sebagai agensi penting dalam menjaga keselamatan negara. Seharusnya kepimpinan atasan terus dipencenkan dan diganti dengan warga Polis yang ikhlas, jujur dan tidak korup.

Perhatian YAB Tun amat dihargai.

Salam Dari Warga Bawahan PDRM